K01.C02
-
Rammeområde
K01.C02
-
Plannavn
Kalundborg midt
-
Generel anvendelse
Centerområde
-
Specifik anvendelse
Boligområde, Kontor- og serviceerhverv, Butikker, Publikumsorienterede serviceerhverv
-
Fremtidig zonestatus
Byzone
-
Max. bebyggelsesprocent for området
150% beregnet ud fra det enkelte jordstykke
-
Min. tilladte miljøklasse
1
-
Max. tilladte miljøklasse
3
-
Max. antal etager
3.5
-
Max. bygningshøjde
15
-
Områdets anvendelse
Område med udvalgsvare- og dagligvarebutikker, caféer, banker og lignende samt boliger og let erhverv egnet til placering i centerområde. Byens centrale plads, Klostertorv, er beliggende i den vestlige del af området. Klostertorv kobler Bymidtens to hovedområder Højbyen og Kordilgadekvarteret. To af gadesystemer i området , Lindegade/Kordilgade og Volden/Bredgade, har udgangspunkt i Klostertorv. På og omkring Klostertorv findes flere fredede middelalderbygninger, herunder Kaalundkloster. Byens hovedstrøg, Kordilgade, er beliggende i den nordlige del af området. Kordilgade er forbundet med Bredgade og parkeringsarealerne mod syd ved et stort antal tværgående passager for den gående færdsel. Bredgade er anlagt på tværs af den oprindelige bystruktur mod havnen, som passagerne repræsenterer. Kordilgade/ Lindegade udgør et sluttet og let bugtet gadeforløb, der er præget af de fine individuelle byhuse, der er opført på hver sit grundstykke i overvejende 3-4 etager. Flere af bygningerne i Lindegade er opført før 1800-tallet, mens husene i Kordilgade overvejende er opført i perioden 1800-1920. Kordilgade indeholder en lang række mindre specialbutikker mv, mens Bredgade har flere større butiksenheder med salg af dagligvarer. Bredgade fremstår som byrum opbrudt, og miljøet bærer præg af de store trafikmængder, der afvikles her. I enkelte af passagerne findes mindre butikker og privat servicevirksomhed. Butikstyper og butikslokalisering skal respektere hovedstrukturens retningslinjer for detailhandel og holdes inden for detailhandelsområdet. Maksimalt butiksareal til omdannelse/ nybyggeri fastsættes til 1000 bruttoetagemeter, maksimal butiksstørrelse er 1500 bruttoetagemeter. Butikker skal holdes inden for den enkelte matrikel således, at butikkerne begrænses til én bygning. Stueetager langs Kordilgade, Skibbrogade, Vænget, Nygade og mod P-pladser i Bredgade samt i passagerne skal så vidt mulig anvendes til kundeorienteret virksomhed. Hvor det efter konkret vurdering findes formålstjenligt kan der etableres liberalt erhverv og foreningsaktiviteter i stueetager. Aktiviteten forudsættes at bidrage til et attraktivt udstillingsvindue mod gaden. På parkeringsarealerne ved Bredgade kan der opføres ny boligbebyggelse ( fx ungdomsboliger) og bebyggelse til parkeringsformål. Et passende antal passager skal udvælges som særligt velegnede forbindelser for bløde trafikanter mellem Kordilgade og Bredgade. Ny bebyggelse skal placeres i forlængelse af de udvalgte passager og på denne måde underbygge områdets oprindelige struktur. Bebyggelsen skal medvirke til at skabe veldefinerede grønne byrum, der understøtter mulighederne for en flersidig anvendelse af parkeringsområdet og et trygt bymiljø. Passager med offentlig gennemgang kan integreres bedre i bymiljøet ved etablering af nye aktiviteter og tryghedsskabende foranstaltninger som fx mere overskuelig indretning, bedre belægning og bedre belysning. Det skal undersøges nærmere, hvorvidt der kan opføres ny bebyggelse ved Volden/ Bredgade ved indkørslen til Klostertorv. Dette centrale område kan under respekt for slotsruinen (fortidsmindebeskyttelseslinje) eventuelt fortættes og give grundlag for nye aktiviteter, der kan stimulere byens liv.
-
Bebyggelsesforhold i øvrigt
HENSYN TIL OMRÅDET Ny bebyggelse og større ændringer skal tage hensyn til omgivende bebyggelse. Der skal planlægges for øget randbebyggelse langs Vænget. Ny bebyggelse skal i form, proportioner og materialer harmonere med de ældre huse i en kombination af tradition og modernitet. BYGNINGSRENOVERING Ydre reno-vering skal respektere husets oprindelige arkitektur. BYGNINGSBEVARING Det skal så vidt mulig undgås, at bevaringsværdige bygninger nedrives. Der er behov for byfornyelsesindsats for ejendommene imellem Nygade og Kvicklygrunden. Maks. etager er 3.5 etage langs Kordilgade og Vænget. 2.5 etage for det øvrige område. Der er mulighed for at indrette boliger i tagetage, hvor forholdene giver mulighed for det. Bygningshøjden er 15.0 m langs Kordilgade og Vænget, idet der dog ikke tillades bebyggelse højere end den eksisterende i området. 13.0 m i det øvrige område.
-
Friarealer og beplantning
Områdets træer skal i videst muligt omfang bevares. Nye plantninger bør understøtte byområdets struktur nord-syd. Ved Volden/ Bredgade kan bykanten mod nord dog strammes op ved træplantninger. Torvet ved Vænget kan ligeledes tilføres beplantning, der opstrammer gadeforløbene.
-
Miljøforhold
Miljøklasse 1-3
-
Infrastruktur (veje, stier og trafikforhold)
MILJØPRIORITEREDE GADER De fire kryds mellem Vænget, Skibbrogade og Bredgade udgør vigtige knudepunkter for de bløde trafikanters færdsel rundt i byen og for sammenhæng mellem by og havn samt mulige oplevelsesruter rundt i byen. Bredgade skal så vidt mulig øges til et ca. 17 m bredt vejprofil med vognbaner om et midterfelt til svingbane samt cykelsti og fortov i hver vejside. Nygade skal - i sammenhæng med Kordilgades østlige del - omlægges til Stillevej. Der skal - som led i et sammenhængende stiforløb over Kvicklygrunden - planlægges for etablering af en direkte sti mellem Kvickly og gågaden. Det skal i den nærmere planlægning for området undersøges, hvor-dan en sådan stiføring kan gennemføres mest hensigtsmæssigt og under hensyntagen til beboere i området. Der skal anlægges cykelstier fra Øen/Kordilgade via parkeringstorvet ved Bredgade mod Havneparken, even-tuelt langs Føtexgrunden samt i forløbet Klostertorv- Slagelsevej. Skibbrogade udgør en væsentlig akse mod Havneparken. Det er væsentligt, at gadens aktiviteter og fremtræ-den understøtter sammenhængen og fremmer dynamikken i bymiljøet. Gaden skal være en attraktiv færdselsåre for bløde trafikanter, og den skal være tryg at færdes i. Dette underbygges med belægning, belysning og beplantning. Gaden bør markere sig i krysningen mod Bredgade. Skibbrogades samlede udstrækning og forløb til havnen bør tydeliggøres og opgraderes, fx skal gaden markeres i krydset ved Bredgade
-
Status
Aflyst